###جراحی فک با ارتودنسی:انجام ارتودنسی قبل,بعد یا همراه با جراحی فک

جراحی فک بالا و پایین Maxillary surgery جراحی است که به منظور اصلاح عدم تقارن و ناهنجاری‌های فک بالا و پایینی انجام می‌شود. ناهنجاری‌های فکی می‌توانند مشکلات بسیاری ایجاد کنند از جمله عدم قرار گیری دندان‌های فک بالا و پایین روی هم به شکل مناسب، نامرتبی و شلوغی دندان‌ها، انسداد راه هوایی و عدم تقارن و بدشکلی صورت. اغلب بیماران به این دلیل عمل جراحی فک را انجام می‌دهند که به این نتیجه می‌رسند که بدون انجام جراحی فک و تنها با کمک ارتودنسی، ناهنجاری فک و مشکلات دندانی آن‌ها برطرف نمی شود. برای انجام جراحی فک لازم است که متخصص جراحی فک و صورت و متخصص ارتودنسی با یکدیگر تعامل و ارتباط موثری داشته باشند.

آیا ارتودنسی پیش نیاز 
جراحی فک Maxillofacial Surgery است؟

بسیاری از مشکلات ناحیه فک با ارتودنسی و بدون جراحی فک قابل درمان است ولی هنگامی که ناهنجاری شدیدی در فک وجود داشته باشد و یا عدم هماهنگی ابعاد اجزای استخوانی و اسکلتی صورت وجود داشته باشد و یا بیمار در سن مناسب مراجعه ننماید ممکن است نیازمند جراحی فک و صورت باشد. به عبارت دیگر بیمار نیاز به ارتودنسی و جراحی فک با هم دارد و درمان ارتودنسی پیش نیاز جراحی فک می‌باشد. برخی از این مشکلات اگر بیمار در سن مناسب مراجعه نکند و نیاز به جراحی فک داشته باشد شامل موارد زیر است: جلو بودن فک پایین لینک به مقاله 
 جراحی فک و ارتودنسی Jaw and orthodontic surgery  , عقب بودن شدید فک پایین, عدم وجود چانه, مشاهده شدن لثه به مقدار زیاد هنگام لبخند زدن لینک به مقاله جراحی فک و ارتودنسی, تنگی شدید فک بالا و عوارض ناشی از ضربه به فک وصورت.


ارتباط با ما

متقاضیان مناسب برای 
جراحی فک Maxillofacial Surgery چه کسانی هستند؟

اغلب بیمارانی که عمل جراحی فک را انجام می‌دهند، خودشان از قبل از مشکل فکی که دارند آگاه هستند اما در برخی از موارد بیماران از روش‌های درمانی که برای این مشکلات وجود دارند، آگاهی ندارند. برخی دیگر از بیماران نیز تصور می‌کنند که این عمل جرای بسیار تهاجمی و خطرناک است و بنابراین تنها برای اختلالات بسیار شدید و وخیم انجام می‌شود و نه برای مشکلات و ناهنجاری‌های خفیف. استخوان فک نیز مانند سایر اعضای بدن طی دوران کودکی و نوجوانی رشد می‌کند و شکل می‌گیرد اما احتمال آن وجود دارد که این رشد به شکل مناسب کامل نشود و در فک‌ها عدم تقارن ایجاد شود. علل مختلفی می‌توانند موجب کوچک شدن یا بزرگ شدن بیش از حد فک یا عدم تقارن آن شوند. در زمانی که پزشک می‌خواهد برای برنامه‌ی درمانی بیمار تصمیم بگیرد، توجه به علت اصلی بروز ناهنجاری بسیار مهم است. علل احتمالی ناهنجاری‌های فک عبارتند از:

وجود مشکلات ژنتیکی دکه منجر به عدم رشد صحیح فک می‌شود (شایع ترین علت)
سابقه آسیب دیدگی فک و صورت
رشد زیاد و تکثیر سلولی بیش از حد در یک ناحیه خاص از فک به علت نامشخص
تومور (توده) و سایر علل
خوشبختانه در اغلب موارد، ناهنجاری فکی بر اثر اختلال ژنتیکی است و بنابراین در اغلب موارد، پس از انجام جراحی، فک‌ها به طور کامل به تقارن، ظاهر و کارایی صحیح خود می‌رسند. متخصص ارتودنسی دکتر مهرداد فتحیان فارغ التحصیل از دانشگاه بوستون امریکا در فیلم زیر بیان میکند: زمانی که فرد صورت بلندی داشته و دچار مشکلاتی همچون نمایش لثه و جلو بودن لب ها و چانه و عدم تقارن است و یا فک بالا به اندازه کافی رشد کرده باشد و فک پایین رشد کافی نداشته در این صورت بدون افزایش مدت زمان ارتودنسی، درمان زیبایی از طریق درمان ناهنجاری های فکی حاصل می شود.


مطالب مرتبط: عوارض جراحی فک بالا



انواع 
جراحی فک Maxillofacial Surgery

جراحی فک بالا

جراحی فک بالا معمولا برای اصلاح موارد زیر انجام می‌شود:

بیرون امدن و برجستگی دندانهایجلویی فک بر اثر موقعیت ناصحیح فک بالا
نمایان بودن بیش از حد یا بسیار کم دندان‌ها
کراس بایت
رشد بیش از حد استخوان در بالای دندان‌های آسیاب که باعث برجستگی می‌شود
رشد بیش از حد استخوان در میانه صورت
طی جراحی فک بالا، استخوانی که رد بالای دندان‌ها قرار دارد بریده می‌شود و بدین ترتیب سقف دهان و دندان‌های بالایی را می‌توان حرکت داد. سپس جراحف موقعیت فک و دندان‌ها را اصلاح می‌کند تا با دندان‌های فک پایین تقارن داشته باشد و‌هارمونی صورت شما نیز اصلاح شود. البته لازم است که در ادامه برای ردیف شدن دندان‌ها، درمان ارتودنسی انجام شود.


مطالب مرتبط: عوارض جراحی فک بالا

جاحی فک پایین
جراحی فک Maxillofacial Surgery چگونه انجام می‌شود؟
در صورتی که قرار است شما جراحی فک انجام دهید، متخصص جراحی فک و متخصص ارتودنسی شما باید با یکدیگر تعامل داشته باشند و با همکاری هم برنامه درمانی مناسبی برای شما تدوین کنند.  عمل جراحی فک تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود تا شما در حین جراحی هیچ دردی را حس نکنید و هیچ حرکتی نیز نداشته باشید. در حین جراحی، برای فیکس کردن فک در جای خود از پیچ و پلاک استفاده می‌شود و این وسایل بعدا از استخوان خارج نمی شوند و تا همیشه در فک باقی می‌مانند. 
احتمالا لازم است که یک الی دو روز بعد از جراحی در بیمارستان بستری باشید. قبل از مرخص شدن از بیمارستان، پزشک برای شما داروهای مسکن تجویز می‌کند تا دردی حس نکنید. البته اغلب بیماران بعد از عمل جراحی به جای درد، بیشتر مشکل بی حسی را دارند. در طول دوره ریکاوری شما باید به طور منظم به متخصص ارتودنسی و جراح فک مراجعه کنید تا انها مطمئن شوند که دوره بهبودی شما به خوبی طی می‌شود. حتی بعد از بهبودی کامل فک (که ممکن است چند ماه طول بکشد) ممکن است متخصص ارتودنسی بخواهد که همچنان بریس‌های ارتودنسی روی دندا نشما باشد تا کوچکترین انحراف‌های جزئی در دندان‌ها نیز برطرف شوند. بهترین راه برای آن که بدانید به جراحی فک نیاز دارید یا خیر این است که به یک متخصص ارتودنسی مراجعه کنید که در درمان چنین ماردی تجربه بالایی دارد. متخصص ارتودنسی در مورد روش‌های مختلف درمان به شما توضیح می‌دهد و در صورت نیاز شما را به یک جراح فک ارجاع می‌دهد.


خطرات احتمالی جراحی فک Maxillofacial Surgery 

انجام جراحی فک Maxillofacial Surgery معمولا ۱ تا ۳ ساعت طول می‌کشد و به اعمال بیهوشی عمومی نیاز دارد که بیهوشی عمومی نیز خطرات خاص مربوط به خود را دارد. عوارض جراحی عبارتند از درد، تورم، خونریزی، عفونت و واکنش شدید بدن به مواد بیحسی. طی جراحی‌های گسترده تر ممکن است به لثه‌ها یا استخوان‌های ماور فک آسیب وارد شود و مادهی  بیهوشی نیز می‌تواند موجب بیحسی بلند مدت در این ناحیه شود. شما بعد از جراحی یک تا دو روز در بیمارستان بستری خواهید بود و بعد از آن باید تا شش هفته در خانه استراحت کنید. در دوران بهبودی در خانه حتما از دستورات پزشک در مورد مراقبت‌های بعد از عمل، پیروی کنید.


مطالب مرتبط: ورم صورت بعد از جراحی فک Pain after jaw surgery



درمان ارتودنسی چگونه همراه با جراحی فک Maxillofacial Surgery انجام می‌شود؟

در بسیاری از موارد، دندان‌های بیمار به خوبی روی هم قرار نمی گیرند. علت این موضوع در همهی مواردف نامرتبی دندان‌ها نیست بلکه در برخی از مواردف اختلالات فکی است و در واقع این فک بالایی و پایینی هستند که به خوبی روی هم قرار نمی گیرند. موقعیت نا صحیح فک‌ها می‌تواند موجب شود که فک بالایی عقب تر یا جلوتر از فک پایینی باشد. این موضوع هم به لحاظ ظاهری در چهره فرد تاثیر می‌گذارد و هم می‌تواند در عملکرد فک و دندان‌ها اثر داشته باشد و مشکلات دیگری مانند درد فک، سردرد و فرسایش دندان‌ها را ایجاد کند. انجام جراحی فک تمامی این مشکلات را برطرف می‌کند و علاوه بر پیشگیری از بروز درد فک و فرسایش دندان‌ها و بهبود عملکرد دندان‌هاف موجب می‌شود که شخص اعتماد به نفس پیدا کرده و از ظاهر خود رضایت داشته باشد.  در حدود ۱۵ درصد از بیمارانی که درمان ارتودنسی را انجام می‌دهندف به نحوی می‌توانند از مزایای جراحی فک بهره مند شوند.
در گذشته بعد از انجام جراحی فک، دندان‌های فک بالایی و پایینی با سیم به هم فیکس می‌شدند تا زمانی که استخوان فک کاملا بهبود پیدا کند. امروزه دیگر نیازی به این کار نیست و پیششرفت‌های زیادی در این زمینه صورت گرفته است. امروزه از بریس‌های ارتودنسی به عنوان یک تکیه گاه در حین جراحی فک و در دوره ریکاوری استفاده می‌شود.
قبل از انجام جراحی فک Maxillofacial Surgery، لازم است دیقا مشخص شود که چه میزان از انحرف بر اثر نامرتبی دندان‌ها و چه میزان بر اثر اختلال فکی است. برای مشخص شدن این موضوع، در ابتدا متخصص ارتودنسی با کمک بریس‌ها، دندان‌ها را مرتب می‌کند. بعد از ردیف شدن دندان‌ها، متخصص جراحی فک می‌ تواند به درستی، موقعیت فک‌ها را اصلاح کند.
در حین جراحی
به جای آن که بلافاصله بعد از جراحی، فک بیمار با سیم به هم بسته شودف از تعدادی کش لاستیکی که به دور بریس‌ها می‌افتد برای نگه داشتن فک در سر جای خود استفاده می‌شود.


مراقبت های بعد از عمل جراحی فک Post-jaw care
تا زمانی که فک به طور کامل بهبود پیدا کند، بریس‌ها همچنان باید روی دندان باشند. دندان‌ها باید دریت در محل دقیق خودشان در استخوان فک باشند. بعد از برداشتن بریس‌ها، لازم است که بیمار از یک پلاک متحرک استفاده کند تا دندانهایش در موقعیت جدید خود ثابت بمانند و حرکت نکنند.

چه زمانی باید عمل جراحی فک Maxillofacial Surgery انجام شود؟
جراحی فک معمولا همراه با درمان ارتودنسی انجام می‌شود. البته با توجه به سن بیمار ممکن ات استثناهایی وجود داشه باشد. انجام جراحی فک  قبل از تکمیل شدن رشد فک، توصیه نمی شود. کامل شدن رشد فکی در دختران معمولا بین ۱۴ تا ۱۶ سالگی و در پسران بین ۱۷ تا ۲۱ سالگی است.



چه کسی عمل جراحی فک Maxillofacial Surgery را انجام می‌دهد؟
عمل جراحی فک باید توسط متخصص جراحی فک انجام شود. متخصصین جراحی فک و دهان، آموزش‌های بسیار گسترده ای در زمینه درمان مشکلا مربوط به بافت‌های نرم و سخت دهان، صورت و فک دیده اند. علاوه بر گذراندن دوره تخصص در دانشگاهف این پزشکان باید دوره‌ی رزیدنتی و اموزشی چهارساله را در بیمارستان بگذرانند و آموزش‌های عملی دیگری مانند اصول اقدامات اورژانس، جراحی عمومی و بیهوشی را ببینند.


مطالب مرتبط: درد بعد از جراحی فک  Pain after jaw surgery

مطالب مرتبط: جراحی فک بالا و پایین Maxillary surgery

مطالب مرتبط: جراحی فک و ارتودنسی Jaw and orthodontic surgery

جراحی فک Maxillofacial Surgery

مطالب مرتبط: عوارض جراحی فک و صورت چیست What are the complications of maxillofacial surgery?

مطالب مرتبط: درد بعد از جراحی فک  Pain after jaw surgery

مطالب مرتبط: مراقبت های بعد از عمل جراحی فک Post-jaw care

مطالب مرتبط: آیا جراحی فک شامل بیمه میشود؟  Does jaw surgery include insurance?

مطالب مرتبط: اقدامات قبل از جراحی فک Pre-jaw surgery

مطالب مرتبط: ورم صورت بعد از جراحی فک Pain after jaw surgery

مطالب مرتبط: عوارض جراحی فک بالا

**********درمان افتادگی پلک بدون جراحی به روش پلاسما + عکس

بلفاروپلاستی چیست؟ What is blepharoplasty


در روش بلفاروپلاستی Blepharoplasty پلاسما می توان به شکلی کم تهاجم پلک دچار افتادگی و به اصطلاح پلک دوبل را به راحتی و در زمانی کوتاه درمان کرد.


روش بلفاروپلاستی Blepharoplasty پلاسما  برای چه کسانی مناسب است؟

مزایای روش پلاسما

  • بهترین نتیجه را افرادی که دچار شلی و افتادگی متوسط پوست بدون سایر نشانه های پیری چون چروک می برند.
  • روش پلاسما بسیار سریع بوده و در مدت زمان کمتر از ۳۰ دقیقه قابل انجام است.
  • بهبودی بسیار سریع بوده و در مدت زمانی کمتر از ۱۰ روز التهاب رفع می شود.
  • فرد در مدت زمان کمتر از یک هفته به محیط کار بر می گردد.

معایب روش پلاسما بلفاروپلاستی Blepharoplasty


  • وابسته به قابلیت Thigteningپوست است
  • قابلیت بهبود افتادگی پلک ناشی از پد چربی را در برخی موارد ندارد
  • ایجاد اسکار در برخی از موارد تیپ های پوستی
  • ممکن است ماندگاری آن به اندازه روش جراحی پلک تهاجمی نباشد.
  • انتخاب فرد بسیار مهم است در این روش افرادی که افتادگی اندک پوستی دارند بهترین انتخاب هستند و افرادی که افتادگی پلک به همراه پد چربی دارند انتخاب مناسبی نیستند.
  • روش پلاسما برای بهبود سفتی پوست اطراف چشم کاربرد دارد.
  • سایر درمانها در کنار این درمان کمک کننده اند چون لیزر فرکسل و کربوکسی تراپی و آراف فرکشنال و … .
پلاسما جت
جراحی پلک Eyelid surgery یا برداشتن پوست اضافه پلک بدون جراحی (پلاسماجت)
روش و مکانیزم اثر
رفع افتادگی پلک بدون عمل جراحی


مواردی که در 
جراحی پلک چشم Eyelid surgery روش پلاسما قابل استفاده است
  • در افرادی با افتادگی پلک خفیف تا متوسط
  • افرادی که تمایل به جراحی یا بیهوشی ندارند.
  • کسانی که مایل به ایجاد زخم یا اسکار بعد از عمل نمی باشند.
  • افرادی که سابقه جراحی پلک داشته و مجددا پلک آن ها دچار افتادگی شده.



در موارد زیر از این روش نباید استفاده شود

  • میزان زیاد پوست اضافی روی پلک بالا
  • بیرون زدگی چربی پلک (پف پلک بالا) چه در بخش داخلی پلک و چه در بخش وسط پلک بالا
  • پرولاپس غده اشکی در بخش خارجی پلک بالا
  • افتادگی همزمان پلک بالا (کوچکتر بودن شکاف پلکی)
  • افتادگی همزمان ابروها
  • افراد با پوست تیره رنگ
  • رتراکشن همزمان پلک بالا (زل زدگی و باز بودن پلک بالا)
بعد از این عمل از نظر ظاهری چگونه هستیم ؟مراقبت های بعد از عمل جراحی پلک چیست؟ Postoperative care of the eyelids چگونه است ؟
نظرات مخالف در مورد این روش


نبض ما– روش پلاسما به بیمار اجازه می دهد که پوست دچار Sagging یا افتادگی یا دارای پوست اضافی اطراف پلک را با این روش حذف نماید در این روش درد و تورم حداقل است و کمترین تهاجم را دارد و زخم مختصر برای چند روزباقی می گذارد.

برای افرادی که پلکشان پوست اضافی یا افتادگی دارد و ظاهری خسته و پیر به آنها می دهد و تمایل به جراحی تهاجمی ندارند می توان از روش پلاسما بهره برد این روش دینامیک بوده و به پزشک اجازه می دهد حین کار از بیمار بخواهد پلک را باز و بسته کند تا چین های متعدد اضافی پلک را با این روشش بردارد. این روش NONABLATIVE بوده و نیاز به برش جراحی ندارد و نیازی به برداشت بافت چربی یا دستکاری عضله چشم نیست.

روش پلاسما بسیار جدیدی بوده که از تیغ جراحی برای برش پلک استفاده نمی شود. بلکه از طریق پلاسما انجام می پذیرد. پلاسما حالت چهارم ماده است که از گرم کردن گاز بوجود می آید و باعث یونیزاسیون سلولی می شود. در روش پلاسما لایه سطحی پوست (اپیدرم) از جامد به گاز تبدیل می گردد و موجبات جمع شدن لایه های تحتانی پوست می شود. بلفاروپلاستی بدون جراحی انجام می شود.

روشی مثل لیزر سطحی پوست است که با تصعید سلولهای سطحی پوست باعث سوختگی در پلک می شود. پس از التیام زخم معمولا  ظرف یک هفته (مانند هر سوختگی پوستی در بدن) پوست آن ناحیه براق و سفت تر می شود. به دلیل سوختگی ایجاد شده، ممکن است (هنوز مطالعه ای روی این تکنیک انجام نشده است) تغییرات پیگمان (رنگ) و یا واکنش غیر قابل کنترل به سوختگی به وجو د آید. پس در پوستهای با ریسک بالا (تیره) باید احتیاط کرد. معمولا بین ۱ تا ۳ جلسه درمانی لازم است که معمولا به فواصل ۱ تا ۲ ماه انجام می شود.


مطالب مرتبط: جراحی پلک بالا Top eyelid surgery


ابتدا کرم موضعی زایلوپی را به مدت ۲۰ دقیقه روی پلک می مالیم. و در صورت نیاز بی حسی تزریقی زیر پلک هم صورت می گیرد. از ۲ تکنیک اسکن کردن و نقطه به نقطه استفاده می شود. پوسته ریزی های پس از عمل روی پلک ایجاد شده که در طی یک هفته از بین می رود و پلک به حالت طبیعی خود برمی گردد.جراحی پلک با لیزر Laser eyelid surgery

این روش برای مواردی که کمی پوست اضافه پلک مختصر روی پلک فوقانی استفاده می شود. گاهی برای پوست کمی که پس از جراحی پلک Eyelid surgery(پف پلک بالا) باقی مانده است نیز استفاده می شود.

هنوز مطالعه علمی در مورد این نوع دستگاه و جراحی وجود ندارد. بنابراین هیچ شواهدی دال بر عوارض , میزان اثر , طول ماندگاری, میزان صدمه به چشم (زیر ناحیه سوختگی پلک) , غده اشکی (در محل سوختگی) و دیگر ساختمانها وجود ندارد.  بنابراین در موارد یا کاربرد ندارد (بر اساس مکانیزم اثر) و یا ریسک بالا دارد:

در این روش نقاط ریز با فاصله کم برروی پوست ایجاد می شود که باعث تصعید لایه سطحی بدون آسیب به لایه بازال می شود بنابراین بعد از عمل دلمه های ریز بر روی پلک وجود دارند که طی ۳-۷ روز می ریزند و پلک به حالت طبیعی برمی گردد. مهم تر اینکه طی این عمل هیچ خونریزی اتفاق نمی افتد و پلک از نظر عملکرد بعد از عمل کاملاً طبیعی عمل می کند.

بلفاروپلاستی

پس از انجام پلاسما تراپی پلک قرمز و کمی متورم است و نقاط کارشده دلمه های کوچک قهوه ای رنگ دارد. تورم و کمی احساس ناراحتی ممکن است تا ۳ روز طول بکشد. دلمه ها خود به خود بین ۷-۳ روز بعد می افتد ولی در طی این مدت نباید به آنها دست زد یا آنها را کند. حتماً باید اجازه دهیم تا این دلمه ها خود به خود بیفتد. در طی این مدت از کرم ترمیم برای بهبود سریعتر استفاده می شود.

دکتر عندلیبی در این باره در وبسایت خود آورده است، اخیرا یکسری دستگاه های جدید به نام پلاسما جت  با ادعای تکنولوژی پلاسما به بازار ایران راه پیدا کرده اند که علاوه بر ایجاد درد زیاد حین کار، به دلیل وجود امواج  R.F ( مایکروویو) ضمن ایجاد خطر برای بیماران قلبی، احتمال آسیب به چشم حین کار درنواحی اطراف چشم هم وجود  دارد. همچنین متاسفانه دارای اثربخشی کافی هم نیست. تنها تکنولوژی استاندارد ودارای مجوز از وزارت بهداشت که علاوه بر بیخطر بودن وموثر بودن، درد مختصری دارد پلکسر می باشد.

نبض ما– گردآوری

منابع :دکتر کشکولی، دکترواعظ، دکتر عندلیبی


بلفاروپلاستی Blepharoplasty

بلفاروپلاستی Blepharoplasty

بلفاروپلاستی Blepharoplasty

 

بلفاروپلاستی Blepharoplasty

جراحی پلک Eyelid surgery
جراحی پلک Eyelid surgery

 

جراحی پلک چشم Eyelid surgery
جراحی پلک Eyelid surgery
جراحی پلک با لیزر Laser eyelid surgery

جراحی پلک بالا Top eyelid surgery

بخوانید: عوارض جراحی پلک Eyelid surgery complications

بلفاروپلاستی چیست؟ What is blepharoplasty

بخوانید:مراقبت های بعد از عمل جراحی پلک چیست؟ Postoperative care of the eyelids

###مراحل جراحی فک


مراحل جراحی فک و دندان : یکی از زیباترین هدیه هایی که خداوند به برخی از انسان ها داده، داشتن لبخند زیبا در صورت است؛ اما متاسفانه برخی به دلیل دندان های نامرتب و نامتناسب بودن فکین از این نعمت برخوردار نیستند ، لبخند خود را از دیگران پنهان می کنند و اعتماد به نفس آنها پایین است.

ارتودنسی به همراه جراحی فک بالا و پایین روشی مناسب برای کسب لبخند زیبا در صورت می باشد.


 جراحی فک پایین جلو آمده Surgery on the lower jaw علاوه بر زیبا کردن لبخند برای بهبود عارضه های ذیل مورد استفاده قرار می گیرد :

  • اختلافات رشد فکین
  • مشکلاتی در گاز گرفتن و بلعیدن و جویدن مواد غذایی
  • وجود فضای باز بین دندان های بالا و پایین هنگام بسته بودن دهان ( اوپن بایت )
  • عقب رفتگی فک پایین و چانه
  • تومور یا آسیب موثر بر فک
  • صدمات صورت در هنگام تولد و مادرزادی
  • مشکلات ژنتیکی نامطلوب رشد

مراحل جراحی فک و صورت  Maxillofacial Surgery :

برخی از افراد که دچار مشکلات فکی هستند این سوال برای شان ایجاد می شود که چگونه درمان ارتودنسی همراه با جراحی فک Maxillofacial Surgery انجام می پذیرد؟

ابتدا ساختار استخوان فکین و دندان ها مورد نظر قرار می گیرد و در صورتی که ارتودنتیست در ساختار فکین مشکلی را مشاهده کند، اقدام به ارتوسرجری یا ارتودنسی همراه با جراحی فک می کند.

جراحی فک Maxillofacial Surgery علاوه بر زیبایی، باعث بهبود عملکرد جویدن و بلعیدن غذا می شود و در زیبایی فرد تاثیر بسزایی می گذارد.

 

مراحل جراحی فک

مراحل جراحی فک Maxillofacial Surgery به سه بخش تقسیم می شود :

  • اقدامات قبل از جراحی فک
  • مراحل حین جراحی ارتوگناتیک
  • اقدامات بعد از جراحی فک

اقدامات قبل از جراحی فک عقب رفته  Surgery on the jaw شامل مراحل ذیل می باشد:

یکی از مهم ترین اقدامات قبل از ارتوسرجری انتخاب یک متخصص ارتودنسی خوب می باشد؛ پس از اینکه فرد ارتودنتیست خود را انتخاب کرد برای معاینه و مشاوره به او مراجعه می کند.

رکوردهای تشخیصی که شامل رادیوگرافی های فکین و دندان ها ، فتوگراف ها و مدل های دندانی می باشد، توسط بیمار تهیه می شود، سپس مدارک تهیه شده توسط ارتودنتیست و جراح فک بررسی شده و طرح درمانی مناسبی برای بیمار تهیه می گردد.

در اولین مراحل جراحی فک Maxillofacial Surgery ، ارتودنسی دندان با هدف هماهنگ کردن و ایجاد یک قوس مناسب (به گونه ای که به طور متناسب در روی یکدیگر قرار گیرند) انجام می شود.

در برخی از موارد به دلیل شلوغی دندان ها ممکن است دندان نیز کشیده شود.

درمان ارتودنسی قبل از جراحی فک با توجه به شدت نامنظمی دندان ها حدود 9 الی 18 ماه طول می کشد.

مراحل  جراحی فک پایین Lower jaw surgery :

پس از اینکه دندان ها در موقعیت صحیح قرار گرفتند، جراحی ارتوگناتیک(ارتوسرجری) برای تنظیم فک بالا و پایین در بیمارستان و تحت بیهوشی عمومی انجام می شود.

پروسه جراحی فک Maxillofacial Surgery با بودن براکت های ارتودنسی بر روی دندان ها انجام می گیرد .این امر باعث می شود دندان ها در موقعیت جدید حفظ شوند؛ همچنین جراح فک می تواند از الاستیک ها یا ابزار های دیگر بین فکی برای ثبات بعد از ارتوسرجری استفاده کند.

در جراحی فک Maxillofacial Surgery جراح فک با توجه به نیازهای بیمار استخوان فک را جا به جا می کند و از ابزارهایی همچون : صفحات ، پیچ ها ، سیم ها یا کش ها برای حفظ فکین استفاده می نماید.

معمولا در ارتوسرجری تمامی برش ها در داخل دهان ایجاد می شود، اما در برخی از موارد برش های خارج دهانی نیز ایجاد می شود که در این موارد جراح فک تمام تلاش خود را می کند تا برش ها قابل مشاهده نباشند.


مطالب مرتبط: حرف زدن بعد از جراحی فک Talking after jaw surgery


مراقبت های بعد از جراحی فک Post-jaw care:

یکی از مهم ترین اقدامات بعد از جراحی فک Post-jaw care تحت کنترل قرار گرفتن بیمار توسط جراح فک و ارتودنتیست است چرا که بعد از جراحی ارتوگناتیک فک تمایل دارد به وضعیت قبلی خود برگردد که باید با این کشش عضلاتی مقابله شود.

برای مقابله با بازگشت فک به حالت اولیه بهتر است از دستگاه های ارتودنسی استفاده شود، ارتودنسی بعد از جراحی فک مرحله آخر در درمان ارتوسرجری می باشد که تغییرات جزئی در موقعیت دندان ها اعمال می گردد.

حدود شش الی نه ماه بعد از جراحی فک Maxillofacial Surgery، دستگاه های ارتودنسی ثابت از دهان خارج شده و پلاک های متحرک در دهان بیمار برای تثبیت وضعیت دندان ها قرار می گیرند.

یکی از سوالات متداول بعد از جراحی فک Maxillofacial Surgery امکان باز و بسته شدن دهان است .در برخی موارد برای جوش خوردن استخوان بعد از جراحی فک Maxillofacial Surgeryدهان با سیم های مخصوصی بسته می شود در این صورت بیمار نمی تواند دهان خود را باز و بسته کند؛البته در برخی مواقع برای ثابت شدن فک از پیچ و پلاک ها خاصی استفاده می شود که در این صورت دهان بیمار باز می شود.

استفاده از این روش ها سلیقه ای می باشد و ارجحیتی نسبت به یکدیگر ندارند.


مطالب مرتبط: عوارض جراحی فک پایین  What are the complications of maxillofacial surgery?

مطالب مرتبط: عوارض جراحی فک و چانه  What are the complications of maxillofacial surgery?



دکتر فرزین اصلانی

متخصص ارتودنسی و جراحی فک

فلوشیپ ارتودنسی جراحی ( ارتوسرجری )

 جراحی فک پایین Lower jaw surgery

جراحی فک Maxillofacial Surgery

جراحی فک Maxillofacial Surgery

جراحی فک Maxillofacial Surgery

مطالب مرتبط: حرف زدن بعد از جراحی فک Talking after jaw surgery

 

مطالب مرتبط: جراحی فک پایین جلو آمده Surgery on the lower jaw

مطالب مرتبط: جراحی فک و صورت  Maxillofacial Surgery

مطالب مرتبط: جراحی فک و دندان  Maxillofacial Surgery

مطالب مرتبط: جراحی فک عقب رفته  Surgery on the jaw

مطالب مرتبط: مراقبت های بعد از جراحی فک Post-jaw care

مطالب مرتبط: اقدامات بعد از جراحی فک Post-jaw care

مطالب مرتبط: عوارض جراحی فک و چانه  What are the complications of maxillofacial surgery?

مطالب مرتبط: عوارض جراحی فک پایین  What are the complications of maxillofacial surgery?


orthosurgery.ir