عمل جراحی فک Maxillofacial Surgery  (بالا و پایین) و صورت: روش ها و هزینه

 

عمل جراحی فک Maxillofacial Surgery  (بالا و پایین) و صورت: روش ها و هزینه

دکتر مهرداد فتحیان رتبه اول بورد تخصصی ارتودنسی دانشگاه بوستون آمریکا


جراحی فک بالا Maxillary surgery   توسط یک جراح دهان و فک و صورت و به منظور اصلاح بسیاری از ناهنجاری‌های اسکلتی و دندانی جزئی و اساسی از جمله نامرتبی فک و دندان‌ها انجام می‌شود. اشخاصی که تحت جراحی فک پایین قرار می‌گیرند از مزیت بهبود عملکرد مفاصل فک (برای مثال، جویدن، صحبت کردن و تنفس) بهره‌مند خواهند شد. با اینکه ممکن است ظاهر بیمار در اثر جراحی بطور چشمگیری بهبود یابد، اما جراحی فک بالا Maxillary surgery   عمدتاً جهت اصلاح مشکلات عملکردی انجام می‌شود


چه کسانی به جراحی فک Maxillofacial Surgery نیاز دارند؟



جراحی فک Maxillofacial Surgery و ارتوگانتیک به منظور اصلاح نامرتبی فک و دندان‌ها که با درمان ارتودنسی قابل درمان نمی‌باشد، انجام می‌شود. مشکلات نامرتبی فک و دندان می‌توانند ژنتیکی، مادرزادی یا تکاملی باشند، بنابراین یا در بدو تولد وجود دارند و یا در حین رشد فرد ایجاد می‌شوند. آسیب فک و مفاصل فک و نیز پاتولوژی (یعنی مراکز رشد غیرعادی، تومورها و غیره) نیز می‌توانند باعث بدشکلی‌های فک و دندان در هر سنی شوند. علائمی که ممکن است یک فرد مبتلا به ناهنجاری فک و دندان داشته باشد عبارتند از:


  • رشد بیشتر یا کمتر از حد طبیعی در هر دو فک
  • عدم تقارن صورت
  • عدم قرارگیری دندان‌ها روی یکدیگر
  • ناتوانی در خوردن و جویدن بطور صحیح
  • مشکلات راه هوایی بخصوص برای تنفس
  • مشکلات گفتاری ناشی از ناهنجاری
  • اپن بایت که در آن دندان‌هایی جلویی یا عقبی هنگام تماس دندان‌های دیگر روی هم قرار نمی‌گیرند.
  • درد در عضلات یا مفاصل فک


تمامی سوالاتی که ذهن شمارا در زمینه جراحی فک بالا Maxillary surgery   مشغول کرده را در وب سایت  سپیدیار بپرسید!!


بخوانید:  جراحی فک در تهران  maxillofacial surgery


اصلاح ناهنجاری‌های رایج جراحی فک و صورت  Maxillofacial Surgery



سه جراحی عمده که بر روی فک انجام می‌شوند عبارتند از:

  • اصلاح اپن بایت: ابتدا بخشی از استخوان قسمت بالای فک که دندان بر روی آن قرار می‌گیرد، برداشته می‌شود. سپس فک بالا با استفاده از صفحات و پیچ‌هایی در جای خود محکم می‌شود.


  • اصلاح جلوآمدگی فک پایین: استخوانی که در بخش عقبی فک قرار گرفته است از بخش جلویی آن جدا شده و اصلاح می‌گردد. جراحی فک Maxillofacial Surgery پایین به بخشی که دندان روی آن قرار گرفته این امکان را می‌دهد تا به عقب حرکت کرده و تراز شود.


  • اصلاح عقب‌رفتگی فک پایین: استخوانی که در بخش پایینی فک قرار گرفته است از پایه جدا شده و اصلاح می‌گردد. سپس بخشی از فک پایین که دندان بر روی آن قرار گرفته و قسمتی از چانه به طرف جلو حرکت داده می‌شود.

مطالب مرتبط: عکس جراحی فک  Photo of jaw surgery


جراحی فک و صورت  Maxillofacial Surgery




عمل از طریق برشی که در لثه‌ی بالای دندان‌ها در فک بالا ایجاد می‌شود، انجام می‌گیرد. هیچ برشی بر روی صورت ایجاد نمی‌شود. سپس فک بالا با یک اره کوچک بریده می‌شود تا بتوان آن را به صورت کنترل شده شکست. سپس به محل جدید حرکت داده می‌شود که در حین برنامه‌ریزی پیش از جراحی با کمک مدل‌های دندانی تعیین شده است. یک قطعه پلاستیکی کوچک به دندان‌ها متصل می‌شود تا محل جدید فک بالا تعیین شود که بعد از آن با صفحات فلزی کوچک و پیچ‌هایی در محل خود محکم می‌شوند. این صفحات و پیچ‌ها از جنس تیتانیوم بوده که یک فلز بسیار بی‌اثر است و استفاده از آن در بدن بی‌خطر می‌باشد. لثه با استفاده از بخیه‌های قابل جذب بخیه زده می‌شود.


مطالب مرتبط: هزینه جراحی فک Cost of maxillofacial surgery


استئوتومی فک پایین



جراحی فک بالا Maxillary surgery   از طریق یک برش در انتهای دهان در لثه مجاور دندان‌های آسیای بزرگ انجام می‌شود تا دسترسی به فک فراهم شود. سپس فک پایین با استفاده از یک اره کوچک بصورت مورب بریده می‌شود تا بتوان بصورت کنترل شده آن را شکست. سپس به محل جدید خود که در برنامه‌ریزی پیش از جراحی با استفاده از مدل‌های دندان‌ها تعیین شده است حرکت داده می‌شود.

یک قطعه پلاستیکی کوچک به دندان‌ها متصل می‌شود تا محل جدید فک بالا تعیین شود که بعد از آن با صفحات فلزی کوچک و پیچ‌هایی در محل خود محکم می‌شوند. این صفحات و پیچ‌ها از جنس تیتانیوم بوده که یک فلز بسیار بی‌اثر است و استفاده از آن در بدن بی‌خطر می‌باشد. لثه با استفاده از بخیه‌های قابل جذب بخیه زده می‌شود.


مطالب مرتبط: جراحی فک و صورت  Maxillofacial Surgery


ژنیوپلاستی



ژنیوپلاستی (جراحی زیبایی چانه) یک عمل‌جراحی کم تهاجمی است که به منظور اصلاح عقب‌رفتگی چانه و دستیابی به ساختار مطلوب و زیبای صورت طراحی شده است. روش ژنیوپلاستی شامل ایجاد یک برش از میان استخوان چانه است. با آزاد کردن استخوان مشکل‌دار، جراح می‌تواند این ناحیه را به وضعیت مطلوب تبدیل کند. یک صفحه کوچک از جنس تیتایوم به منظور محکم کردن چانه در محل جدید خود بر روی استخوان فک مورد استفاده قرار می‌گیرد. پیچ‌های کوچکی جهت نگه داشتن دائمی صفحه در محل خود استفاده می‌شوند. این روش ساده می‌تواند به طور چشمگیری توازن، تناسب و هارمونی اجزای صورت را بهبود بخشد.

 مطالب مرتبط: عکس جراحی فک  Photo of jaw surgery

مراقبت های بعد از جراحی فک و صورت  Maxillofacial Surgery

بیماران معمولاً در روز پس از جراحی فک Maxillofacial Surgery به منزل مراجعت می‌کنند، هرچند گاهی اوقات ممکن است بسته به شرایط خانه دو شب بستری در بیمارستان پیشنهاد شود. یک هفته پس از جراحی باید مجدداً به کلینیک مراجعه کنید.

  • رژیم غذایی: در ابتدا باید از یک رژیم غذایی بسیار نرم استفاده کنید و جهت آماده‌سازی غذا نیاز به یک غذاساز در خانه است. پس از هفته اول می‌توانید غذاهای نرم مصرف کنید از جمله شیر، اسموتی، سوپ‌های غلیظ و غیره. از مکمل‌ها نیز می‌توان استفاده کرد. پس از ۶ تا ۸ هفته می‌توان غذاهای عادی را مصرف کرد.
  • مراقبت از دهان: ممکن است پس از برگشت به خانه بتوانید با ملایمت دندان‌های خود را مسواک بزنید. علاوه بر این، شست‌شوی منظم با آب، آب نمک یا دهان‌شویه به تمیز نگه داشتن دهان بخصوص پس از وعده‌های غذایی کمک می‌کند.
  • تورم: تورم از خصوصیات بارز دوره‌ی بهبودی پس از جراحی فک است. قرار دادن یخ بر روی صورت در ۴۸ ساعت اول در کم کردن تورم موثر است. پس از آن گرمای خارجی به شکل پدهای حرارتی یا کمپرس گرم به کاهش تورم کمک می‌کند.
  • سفتی دهان: سفتی فک پس از جراحی شایع است. این وضعیت به تدریج برطرف می‌شود.
  • بی‌حسی: یکی از عوارض جانبی متداول جراحی است. در بیشتر اوقات، بی‌حسی در چند هفته یا چند ماه بهبود می‌یابد. ممکن است بخشی از تغییر در احساس دائمی باشد.
  • عفونت: اطمینان از بهبودی این ناحیه بدون عفونت نیز ضروری است، بنابراین در حین بستری در بیمارستان از طریق یک رگ در بازو آنتی‌بیوتیک تزریق می‌شود. پس از مراجعت به خانه نیز باید از آنتی‌بیوتیک و دهان‌شویه ضد باکتری استفاده شود.
  • تغییر رنگ پوست: تغییر رنگ پوست به رنگ متمایل به آبی، سبز یا زرد پس از جراحی شایع است. این حالت به دلیل تجزیه خون قدیمی پس از جراحی می‌باشد. تغییر رنگ طی چند روز یا چند هفته پراکنده شده و از گردن پایین می‌رود.
  • کش‌های لاستیکی: این کش‌ها اغلب پس از جراحی فک و صورت جهت کمک به حرکت فک استفاده می‌شوند.

  • خونریزی: در ابتدا خون مخلوط با بزاق وجود خواهد داشت و برای جراحی فک بالا ترشح خون از بینی مشاهده می‌شود. ترشحات بینی به دلیل تجمع خون در نواحی سینوس می‌باشد. بیشتر این خون از انتهای گلو به پایین می‌رود. خونریزی به تدریج طی چند روز اول از بین می‌رود.
  • گلو درد: این درد پس از جراحی متداول است و به دلیل استفاده از لوله تنفسی در حین جراحی می‌باشد. گلو درد طی یک یا دو روز برطرف می‌شود.

مطالب مرتبط:  کاهش ورم صورت بعد از جراحی فک Maxillofacial Surgery


زمان بهبودی بعد جراحی فک بالا Maxillary surgery  



توصیه می‌شود که بیشتر افراد دو تا سه هفته کار نکنند. بهبودی کامل استخوان‌ها ۶ تا ۸ هفته بطول می‌انجامد، بنابراین توصیه می‌کنیم که از انجام فعالیت‌های سنگین یا ورزش‌های تماسی در طول دوره بهبودی اجتناب کنید. باید به خاطر داشته باشید که به مدت ۴۸ ساعت پس از بیهوشی عمومی قادر به رانندگی یا کار با دستگاه نخواهید بود.


هزینه جراحی فک و صورت Cost of maxillofacial surgery


هزینه جراحی فک Maxillofacial Surgery متغیر است. هزینه‌ی این عمل متاثر از عوامل متعددی چون محل انجام جراحی، هزینه و دستمزد جراح، شدت مشکل فک، عوارض، هزینه‌های ارتودنسی، هزینه بیهوشی و داروهای ضد درد می‌باشد، همچنین اینکه جراحی به دلایل پزشکی یا زیبایی انجام شده باشد و شرایط پوشش بیمه‌ی بیمار نیز بر هزینه نهایی تاثیر می‌گذارد.


مطالب مرتبط: هزینه جراحی فک Cost of maxillofacial surgery



امروزه افراد زیادی هستند که به دلایل مختلفی اقدام به جراحی فک و صورت  Maxillofacial Surgery می کنند؛ در این مقاله قصد داریم توضیحاتی را در خصوص جراحی فک بالا و پایین ( جراحی ارتوسرجری ) ارائه دهیم.

چه کسانی کاندیدای مناسبی برای جراحی فک و صورت  Maxillofacial Surgery می باشند؟

همان طور که در موارد قبل توضیح داده شد جراحی فک Maxillofacial Surgery و ارتودنسی به ترتیب به منظور اصلاح جلو یا عقب رفتگی فک پایین و بالا و همچنین نامرتبی های موجود در دندان ها انجام می شود.

به طور کلی موارد زیادی برای انجام جراحی فک وجود دارد. از جمله آن ها :

  • افرادی که فک پایین یا بالای آن ها به حد کافی رشد نکرده یا بیش از اندازه رشد کرده است ( لبخند لثه ای ).
  • در مواقعی که صورت متقارن نباشد ( آسیمتری ) .
  • در صورتی که دندان ها بر روی یکدیگر قرار نگرفته باشند ( اپن بایت ).
  • افرادی که در خوردن و جویدن غذا دچار مشکل باشند.
  • مواردی که به دلیل ناهنجاری های موجود، فرد در گفتار خود دچار مشکل شده باشد.
  • در مواقعی که افراد دچار درد عضلات و مفاصل فک شده باشند.



مطالب مرتبط: هزینه جراحی فک Cost of maxillofacial surgery


بررسی جراحی فک پایین Lower jaw surgery :

فرد پس از اینکه تصمیم به جراحی زیبایی فک گرفت بهتر است به متخصص ارتودنسی و جراح فک مراجعه کند تا تحت معاینه قرار گیرد و علت بروز این ناهنجاری مشخص شود.

در اصل حل این مشکلات پیچیده نیازمند درمان های ترکیبی ارتودنسی و جراحی فک می باشد که اصطلاحا” ارتوسرجری نامیده می شود.

جراحی فک Maxillofacial Surgery بالا و پایین در مواقعی انجام می شود که فرد صورت بلند داشته و دچار مشکلاتی همچون لبخند لثه ای ، عدم تقارن ، جلو بودن چانه و لب ها باشد. در این روش بدون اینکه مدت طول درمان افزایش پیدا کند بلندی صورت از طریق جراحی فک بالا و پایین و تغییر موقعیت چانه (به صورت همزمان) انجام می شود.

جراحی عقب بردن فک بالا در مواقعی انجام می شود که فک پایین به اندازه طبیعی رشد کرده اما فک بالا بیش از اندازه رشد کرده و جلو آمده باشد، انجام می شود. در این مواقع بخشی از فک بالا بریده شده و برداشته می شود و پس از تنظیم و قرار گرفتن بر روی دندان های پایین در جای خود تثبیت می شود.

جراحی فک Maxillofacial Surgery در مواقعی که فک پایین به اندازه رشد کرده باشد اما فک بالا رشد نکرده باشد، انجام می شود. در این مواقع استخوان فک بالا بریده می شود و به سمت جلو آورده می شود و توسط پیچ و صفحه در وضعیت جدید خود تثبیت می گردد.این نوع جراحی معمولا” به جوانتر دیده شدن صورت و پرتر شدن گونه ها منجر می شود.


مطالب مرتبط: هزینه جراحی فک Cost of maxillofacial surgery




تمامی سوالاتی که ذهن شمارا در زمینه جراحی فک بالا و پایین مشغول کرده را در وب سایت  سپیدیار بپرسید!!


 مطالب مرتبط: عکس جراحی فک  Photo of jaw surgery



 جراحی فک بالا Maxillary surgeryو پایین :

در جراحی فک Maxillofacial Surgery پایین جلو آمده ممکن است فک بالا به حد کافی رشد کرده و یا فک پایین نیز دچار تورفتگی شده باشد که در هر دو صورت با جراحی فک پایین عقب برده می شود. در اصلاح جلو آمدگی فک پایین ، استخوانی که در بخش جلویی فک قرار دارد از بخش خلفی آن جدا شده و عقب برده می شود تا دندان ها بر روی یکدیگر تراز شوند.

در جراحی فک و صورت  Maxillofacial Surgeryمعولاً فک بالا به اندازه کافی رشد کرده و فک پایین کوچک مانده و رشد نکرده است. در اصلاح عقب رفتگی فک پایین ، استخوانی که در بخش قدامی فک قرار دارد از پایه جدا شده و به همراه بخشی از چانه جلو آورده می شود.

در مواقعی نیز فرد دچار اپن بایت بوده و نیاز به جراحی زیبایی فک دارد تا دندان ها بر روی یکدیگر قرار گیرند، برای درمان این عارضه ابتدا بخشی از استخوان فک بالا که دندان بر روی آن قرار دارد برداشته می شود و پس از آن فک با استفاده از صفحات و پیچ مخصوص در جای خود تثبیت می شود.

رشد نکردن فک بالا یا پایین باعث رویش نامرتب دندان ها نیز می شود و برای تنظیم روابط نهایی فکی لازمست قبل از جراحی فک Maxillofacial Surgery، ارتودنسی انجام شود.



مطالب مرتبط: عکس جراحی فک  Photo of jaw surgery



مراقبت های بعد از جراحی فک Maxillofacial Surgery

فرد برای اینکه دوران نقاهت جراحی فک را به خوبی سپری کند و نتیجه ایده آلی از جراحی فک Maxillofacial Surgery یا یکی از آن ها به دست آورد بهتر است اقدامات قبل از جراحی فک Maxillofacial Surgery و مراقبت های بعد از جراحی فک را رعایت کند؛ برای آگاهی از آن ها می توانید به مقاله مربوط به آن مراجعه کنید.

فرد بهتر است تا یک هفته بعد از جراحی فک استراحت کند و بعد از آن می تواند به کارهای روزمره خود برسد اما قابل ذکر است که دوره نقاهت کامل جراحی فک حدود 3 الی 4 هفته می باشد.


مطالب مرتبط: هزینه جراحی فک Cost of maxillofacial surgery

هزینه جراحی فک و صورت  با توجه به هزینه مشاوره اولیه ، دستمزد جراح فک ، دستمزد متخصص ارتودنسی ، هزینه تجهیزات و وسایل استفاده شده برای جراحی فک و صورت  Maxillofacial Surgery ، هزینه جلسات معاینه و مراقبت های بعد از آن و غیره تعیین می شود.


زمانی که قرار باشد درمان ارتودنسی درخصوص شخصی استفاده شود ابتدا باید به ساختار جراحی فک و صورت  Maxillofacial Surgeryتوجه شود. چنانچه ساختار اسکلت صورت دچار مشکل باشد دندان ها نمی توانند به خوبی با یکدیگر جفت شده و چهره فرد نیز به زیبایی دیده نخواهد شد. چنانچه فرد در سن قبل از بلوغ باشد می توان با استفاده از پلاک های متحرک مشکلات موجود در ساختار اسکلت صورت را برطرف نمود اما زمانی که استخوان های فک رشد کاملی داشته باشند به سادگی نمی توان روش ارتودنسی را برای رفع ناهنجاری های موجود به کار برد و باید از روش جراحی فک Maxillofacial Surgery نیز در کنار دیگر روش های ارتودنسی استفاده کرد.

البته باید به این نکته توجه داشت که در هر سنی دندان های قابلیت حرکت کردن را دارند و چنانچه فرد از لحاظ ظاهری مشکلی با چهره خود نداشته باشد می توان به استفاده از روش های ارتودنسی مشکلات و ناهنجاری های دندانی موجود را از بین برد. گاهی اوقات مشکلات فکی موجود بسیار شدید بوده و بیماران ترجیح می دهند در ظاهر استخوان فک آن ها تغییرانی ایجاد شود که در این حالت باید از جراحی فک استفاده شود.


مطالب مرتبط: جراحی فک پایین Lower jaw surgery

در این روش درمانی متخصص ارتودنسی ابتدا از روش ارتودنسی مناسبی برای رفع ناهنجاری های موجود استفاده می شود تا دندان ها در محل مناسب خود قرار گرفته و هر دو ردیف دندان های بالا و پائین ارتباط خوبی با یکدیگر داشته باشند تا در هنگام عمل هریک از فک ها که دچار مشکل است در محل مناسبی قرار بگیرد. حدود 4 تا 6 هفته پس از جراحی فک متخصص ارتودنسی می تواند درمان را ادامه داده و دندان های ردیف بالا و پائین به صورت متعادل قرار بگیرند.

در ارتودنسی با جراحی فک بالا Maxillary surgery باید دو مرحله قبل از جراحی و پس از جراحی درنظر گرفته شود. مرحله نخست باتوجه به مشکل و ناهنجاری ای که بیمار دارد حدود 6 تا 12 ماه به طول انجامیده اما مرحله دوم نیاز به 6 تا 9 ماه زمان خواهد داشت که نتیجه موردنظر حاصل شود.

یکی از مهم ترین دلایل افراد برای جراحی فک رفع مشکل همچوشانی نادرست فک است. جراحی انجام شده در این حالت جراحی فک Maxillofacial Surgery شناخته شده و در آن از ارتودنسی و جراحی فک در کنار یکدیگر استفاده می شود. زمانی که فک دچار مشکلات متوسط و یا شدیدی شده باشد که از طریق ارتودنسی امکان رفع آن وجود نداشته باشد ارتودنتیست می تواند بیمار را نزد جراح ترمیمی فک بفرستد که درمان های لازم را درخصوص اصلاح مشکل فک انجام می دهد.

بخوانید:  بهترین جراح فک در تهران   The best jaw surgeon


فک هایی که همپوشانی مناسبی نداشته باشند می توانند زیبایی چهره فرد را نیز تحت تاثیر قرار دهند. درصورتی که افراد در سنین پائین متوجه وجود مشکلات و ناهنجاری های دندانی و فکی شوند بهتر است در همان زمان برای رفع مشکل اقدام نمایند چرا که در سنین پائین می توان بدون جراحی مشکلات موجود را رفع نمود. در زنان تکامل رشد استخوان های فک و دندان از سنین 13 تا 15 سالگی بوده در حالی که در مردان سن 16 تا 18 سالگی است و در صورت وجود ناهنجاری و مشکل در فک می توان از روش جراحی فک استفاده نمود.



بخوانید:  جراحی فک در تهران  maxillofacial surgery


در ارتودنسی پیش از جراحی فک بالا Maxillary surgery متخصص ارتودنسی سعی می کند تا ناهماهنگی های دندانی که در یکی از فک های بالا یا پائین وجود دارد را رفع نماید. این کار باعث می شود تا جراح فک بتواند در هنگام عمل دندان ها را به صورت جفت در کنار هم قرار دهد. مرحله بعدی ارتودنسی با جراحی فک انجام عمل جراحی است که در این حالت متخصص ارتودنسی نسبت به هماهنگی و تعادل دندان ها رضایت یافته و جرح فک اقدام به انجام عمل جراحی بر روی فک بیمار می کند. در نهایت نیز پس از انجام عمل جراحی متخصص ارتودنسی درمان خود را ادامه داده و بیماران باید 6 ماه دیگر را نیز درنظر داشته باشند تا نتیجه لازم دریافت گردد.

زمانی که از ارتودنسی با جراحی فک Maxillofacial Surgery جهت رفع مشکلات فک و دندان استفاده می شود میزان سایش دندان ها و یا احتمال شکست آن ها به کمترین میزان خود می رسد. انجام این روش درمانی موجب می شود تا تعادل لازم در صورت به وجود آمده و چانه به رشد کامل خود برسد. ارتودنسی با جراحی فک موجب می شود تا دندان های پائین و بالا در ردیف مناسبی قرار گرفته و مشکلات موجود درخصوص عقب بودن فک بالا و یا پائین اصلاح شود.

ارتودنسی با جراحی فک پایین Lower jaw surgeryاین امکان را به وجود می آورد که دندان ها به راحتی لق نشده و اختلالات مادرزادی و یا مشکلاتی که در رشد فک وجود داشته به طور کامل از بین برود. در این روش درمانی عملکرد فک نیز بهبود پیدا کرده و مشکلات جویدن و یا بلع غذا نیز رفع خواهد شد. گاهی اوقات ارتودنسی به تنهایی نمی تواند مشکلات موجود را از میان بردارد که در این حالت جراحی فک می تواند به عنوان روش درمانی کامل کننده شناخته شود.

بخوانید:  کلینیک جراحی فک مشهد The best jaw surgeon  

جراحی فک بالا و پایین Maxillary surgery جراحی است که به منظور اصلاح عدم تقارن و ناهنجاری‌های فک بالا و پایینی انجام می‌شود. ناهنجاری‌های فکی می‌توانند مشکلات بسیاری ایجاد کنند از جمله عدم قرار گیری دندان‌های فک بالا و پایین روی هم به شکل مناسب، نامرتبی و شلوغی دندان‌ها، انسداد راه هوایی و عدم تقارن و بدشکلی صورت. اغلب بیماران به این دلیل عمل جراحی فک را انجام می‌دهند که به این نتیجه می‌رسند که بدون انجام جراحی فک و تنها با کمک ارتودنسی، ناهنجاری فک و مشکلات دندانی آن‌ها برطرف نمی شود. برای انجام جراحی فک لازم است که متخصص جراحی فک و صورت و متخصص ارتودنسی با یکدیگر تعامل و ارتباط موثری داشته باشند.

آیا ارتودنسی پیش نیاز جراحی فک Maxillofacial Surgery است؟

بسیاری از مشکلات ناحیه فک با ارتودنسی و بدون جراحی فک قابل درمان است ولی هنگامی که ناهنجاری شدیدی در فک وجود داشته باشد و یا عدم هماهنگی ابعاد اجزای استخوانی و اسکلتی صورت وجود داشته باشد و یا بیمار در سن مناسب مراجعه ننماید ممکن است نیازمند جراحی فک و صورت باشد. به عبارت دیگر بیمار نیاز به ارتودنسی و جراحی فک با هم دارد و درمان ارتودنسی پیش نیاز جراحی فک می‌باشد. برخی از این مشکلات اگر بیمار در سن مناسب مراجعه نکند و نیاز به جراحی فک داشته باشد شامل موارد زیر است: جلو بودن فک پایین لینک به مقاله  جراحی فک و ارتودنسی Jaw and orthodontic surgery  , عقب بودن شدید فک پایین, عدم وجود چانه, مشاهده شدن لثه به مقدار زیاد هنگام لبخند زدن لینک به مقاله جراحی فک و ارتودنسی, تنگی شدید فک بالا و عوارض ناشی از ضربه به فک وصورت.


 بخوانید:  بهترین جراح فک در تهران   The best jaw surgeon


متقاضیان مناسب برای جراحی فک Maxillofacial Surgery چه کسانی هستند؟


اغلب بیمارانی که عمل جراحی فک را انجام می‌دهند، خودشان از قبل از مشکل فکی که دارند آگاه هستند اما در برخی از موارد بیماران از روش‌های درمانی که برای این مشکلات وجود دارند، آگاهی ندارند. برخی دیگر از بیماران نیز تصور می‌کنند که این عمل جرای بسیار تهاجمی و خطرناک است و بنابراین تنها برای اختلالات بسیار شدید و وخیم انجام می‌شود و نه برای مشکلات و ناهنجاری‌های خفیف. استخوان فک نیز مانند سایر اعضای بدن طی دوران کودکی و نوجوانی رشد می‌کند و شکل می‌گیرد اما احتمال آن وجود دارد که این رشد به شکل مناسب کامل نشود و در فک‌ها عدم تقارن ایجاد شود. علل مختلفی می‌توانند موجب کوچک شدن یا بزرگ شدن بیش از حد فک یا عدم تقارن آن شوند. در زمانی که پزشک می‌خواهد برای برنامه‌ی درمانی بیمار تصمیم بگیرد، توجه به علت اصلی بروز ناهنجاری بسیار مهم است. علل احتمالی ناهنجاری‌های فک عبارتند از:




وجود مشکلات ژنتیکی دکه منجر به عدم رشد صحیح فک می‌شود (شایع ترین علت)
سابقه آسیب دیدگی فک و صورت
رشد زیاد و تکثیر سلولی بیش از حد در یک ناحیه خاص از فک به علت نامشخص
تومور (توده) و سایر علل

خوشبختانه در اغلب موارد، ناهنجاری فکی بر اثر اختلال ژنتیکی است و بنابراین در اغلب موارد، پس از انجام جراحی، فک‌ها به طور کامل به تقارن، ظاهر و کارایی صحیح خود می‌رسند. متخصص ارتودنسی دکتر مهرداد فتحیان فارغ التحصیل از دانشگاه بوستون امریکا در فیلم زیر بیان میکند: زمانی که فرد صورت بلندی داشته و دچار مشکلاتی همچون نمایش لثه و جلو بودن لب ها و چانه و عدم تقارن است و یا فک بالا به اندازه کافی رشد کرده باشد و فک پایین رشد کافی نداشته در این صورت بدون افزایش مدت زمان ارتودنسی، درمان زیبایی از طریق درمان ناهنجاری های فکی حاصل می شود.



بخوانید:  بهترین جراح فک و صورت در تهران  The best jaw surgeon





انواع جراحی فک Maxillofacial Surgery


جراحی فک بالا

جراحی فک بالا معمولا برای اصلاح موارد زیر انجام می‌شود:



بیرون امدن و برجستگی دندانهایجلویی فک بر اثر موقعیت ناصحیح فک بالا
نمایان بودن بیش از حد یا بسیار کم دندان‌ها
کراس بایت
رشد بیش از حد استخوان در بالای دندان‌های آسیاب که باعث برجستگی می‌شود
رشد بیش از حد استخوان در میانه صورت

طی جراحی فک بالا، استخوانی که رد بالای دندان‌ها قرار دارد بریده می‌شود و بدین ترتیب سقف دهان و دندان‌های بالایی را می‌توان حرکت داد. سپس جراحف موقعیت فک و دندان‌ها را اصلاح می‌کند تا با دندان‌های فک پایین تقارن داشته باشد و‌هارمونی صورت شما نیز اصلاح شود. البته لازم است که در ادامه برای ردیف شدن دندان‌ها، درمان ارتودنسی انجام شود.



بخوانید:  بهترین جراح فک در تهران   The best jaw surgeon



جراحی فک Maxillofacial Surgery چگونه انجام می‌شود؟


در صورتی که قرار است شما جراحی فک انجام دهید، متخصص جراحی فک و متخصص ارتودنسی شما باید با یکدیگر تعامل داشته باشند و با همکاری هم برنامه درمانی مناسبی برای شما تدوین کنند.  عمل جراحی فک تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود تا شما در حین جراحی هیچ دردی را حس نکنید و هیچ حرکتی نیز نداشته باشید. در حین جراحی، برای فیکس کردن فک در جای خود از پیچ و پلاک استفاده می‌شود و این وسایل بعدا از استخوان خارج نمی شوند و تا همیشه در فک باقی می‌مانند. 

احتمالا لازم است که یک الی دو روز بعد از جراحی در بیمارستان بستری باشید. قبل از مرخص شدن از بیمارستان، پزشک برای شما داروهای مسکن تجویز می‌کند تا دردی حس نکنید. البته اغلب بیماران بعد از عمل جراحی به جای درد، بیشتر مشکل بی حسی را دارند. در طول دوره ریکاوری شما باید به طور منظم به متخصص ارتودنسی و جراح فک مراجعه کنید تا انها مطمئن شوند که دوره بهبودی شما به خوبی طی می‌شود. حتی بعد از بهبودی کامل فک (که ممکن است چند ماه طول بکشد) ممکن است متخصص ارتودنسی بخواهد که همچنان بریس‌های ارتودنسی روی دندا نشما باشد تا کوچکترین انحراف‌های جزئی در دندان‌ها نیز برطرف شوند. بهترین راه برای آن که بدانید به جراحی فک نیاز دارید یا خیر این است که به یک متخصص ارتودنسی مراجعه کنید که در درمان چنین ماردی تجربه بالایی دارد. متخصص ارتودنسی در مورد روش‌های مختلف درمان به شما توضیح می‌دهد و در صورت نیاز شما را به یک جراح فک ارجاع می‌دهد.


بخوانید:  کلینیک جراحی فک مشهد The best jaw surgeon  


خطرات احتمالی جراحی فک Maxillofacial Surgery 


انجام جراحی فک Maxillofacial Surgery معمولا ۱ تا ۳ ساعت طول می‌کشد و به اعمال بیهوشی عمومی نیاز دارد که بیهوشی عمومی نیز خطرات خاص مربوط به خود را دارد. عوارض جراحی عبارتند از درد، تورم، خونریزی، عفونت و واکنش شدید بدن به مواد بیحسی. طی جراحی‌های گسترده تر ممکن است به لثه‌ها یا استخوان‌های ماور فک آسیب وارد شود و مادهی  بیهوشی نیز می‌تواند موجب بیحسی بلند مدت در این ناحیه شود. شما بعد از جراحی یک تا دو روز در بیمارستان بستری خواهید بود و بعد از آن باید تا شش هفته در خانه استراحت کنید. در دوران بهبودی در خانه حتما از دستورات پزشک در مورد مراقبت‌های بعد از عمل، پیروی کنید.



درمان ارتودنسی چگونه همراه با جراحی فک Maxillofacial Surgery انجام می‌شود؟



در بسیاری از موارد، دندان‌های بیمار به خوبی روی هم قرار نمی گیرند. علت این موضوع در همهی مواردف نامرتبی دندان‌ها نیست بلکه در برخی از مواردف اختلالات فکی است و در واقع این فک بالایی و پایینی هستند که به خوبی روی هم قرار نمی گیرند. موقعیت نا صحیح فک‌ها می‌تواند موجب شود که فک بالایی عقب تر یا جلوتر از فک پایینی باشد. این موضوع هم به لحاظ ظاهری در چهره فرد تاثیر می‌گذارد و هم می‌تواند در عملکرد فک و دندان‌ها اثر داشته باشد و مشکلات دیگری مانند درد فک، سردرد و فرسایش دندان‌ها را ایجاد کند. انجام جراحی فک تمامی این مشکلات را برطرف می‌کند و علاوه بر پیشگیری از بروز درد فک و فرسایش دندان‌ها و بهبود عملکرد دندان‌هاف موجب می‌شود که شخص اعتماد به نفس پیدا کرده و از ظاهر خود رضایت داشته باشد.  در حدود ۱۵ درصد از بیمارانی که درمان ارتودنسی را انجام می‌دهندف به نحوی می‌توانند از مزایای جراحی فک بهره مند شوند.
در گذشته بعد از انجام جراحی فک، دندان‌های فک بالایی و پایینی با سیم به هم فیکس می‌شدند تا زمانی که استخوان فک کاملا بهبود پیدا کند. امروزه دیگر نیازی به این کار نیست و پیششرفت‌های زیادی در این زمینه صورت گرفته است. امروزه از بریس‌های ارتودنسی به عنوان یک تکیه گاه در حین جراحی فک و در دوره ریکاوری استفاده می‌شود.


بخوانید:  بهترین جراح فک و صورت در تهران  The best jaw surgeon



اقدامات قبل از جراحی فک Pre-jaw surgery

قبل از انجام جراحی فک Maxillofacial Surgery، لازم است دیقا مشخص شود که چه میزان از انحرف بر اثر نامرتبی دندان‌ها و چه میزان بر اثر اختلال فکی است. برای مشخص شدن این موضوع، در ابتدا متخصص ارتودنسی با کمک بریس‌ها، دندان‌ها را مرتب می‌کند. بعد از ردیف شدن دندان‌ها، متخصص جراحی فک می‌ تواند به درستی، موقعیت فک‌ها را اصلاح کند.
در حین جراحی
به جای آن که بلافاصله بعد از جراحی، فک بیمار با سیم به هم بسته شودف از تعدادی کش لاستیکی که به دور بریس‌ها می‌افتد برای نگه داشتن فک در سر جای خود استفاده می‌شود.



مراقبت های بعد از عمل جراحی فک Post-jaw care
تا زمانی که فک به طور کامل بهبود پیدا کند، بریس‌ها همچنان باید روی دندان باشند. دندان‌ها باید دریت در محل دقیق خودشان در استخوان فک باشند. بعد از برداشتن بریس‌ها، لازم است که بیمار از یک پلاک متحرک استفاده کند تا دندانهایش در موقعیت جدید خود ثابت بمانند و حرکت نکنند.


بخوانید:  کلینیک جراحی فک مشهد The best jaw surgeon  



چه زمانی باید عمل جراحی فک Maxillofacial Surgery انجام شود؟
جراحی فک معمولا همراه با درمان ارتودنسی انجام می‌شود. البته با توجه به سن بیمار ممکن ات استثناهایی وجود داشه باشد. انجام جراحی فک  قبل از تکمیل شدن رشد فک، توصیه نمی شود. کامل شدن رشد فکی در دختران معمولا بین ۱۴ تا ۱۶ سالگی و در پسران بین ۱۷ تا ۲۱ سالگی است.


بخوانید:  بهترین جراح فک و صورت در تهران  The best jaw surgeon


چه کسی عمل جراحی فک Maxillofacial Surgery را انجام می‌دهد؟
عمل جراحی فک باید توسط متخصص جراحی فک انجام شود. متخصصین جراحی فک و دهان، آموزش‌های بسیار گسترده ای در زمینه درمان مشکلا مربوط به بافت‌های نرم و سخت دهان، صورت و فک دیده اند. علاوه بر گذراندن دوره تخصص در دانشگاهف این پزشکان باید دوره‌ی رزیدنتی و اموزشی چهارساله را در بیمارستان بگذرانند و آموزش‌های عملی دیگری مانند اصول اقدامات اورژانس، جراحی عمومی و بیهوشی را ببینند.




بخوانید:  جراحی فک در تهران  maxillofacial surgery

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد